Kā aktivizēt riekstus?


Vairums cilvēku uzskata riekstus par smagu barību, reizēm rieksti izraisa vēdera pūšanos, smaguma sajūtu. Bet vai tā vajadzētu būt?

Kā aktivizēt riekstus?
Foto: http://www.bbcgoodfood.com/

Rieksti ir uzturvielām ļoti bagāts produkts, tie satur daudz dažādas minerālvielas, cilvēkam ļoti draudzīgos un vitāli nepieciešamos taukus un citas veselību veicinošas vielas, tomēr reizēm cilvēki nonāk pie secinājuma, ka rieksti gluži nav piemēroti viņiem, tie izraisa smaguma sajūtu, palēnina gremošanu un rada gāzes vēderā.

 

Protams, ne visi ir radīti caurām dienām, katrā ēdienreizē iekļaut visu veidu riekstus, daži cilvēku tipi tiešām negūs labumu no riekstu lietošanas uzturā, bet šeit kā vienmēr ir jāņem vērā cilvēka bioindividualitāte un tas, cik katrs cilvēks ir unikāls savā būtībā.

 

Tomēr turpinot par riekstiem un to labvēlību uz organismu, vēlos padalīties ar ļoti vienkāršu un efektīvu veidu, kā uzlabot ķermeņa spēju asimilēt riekstus, un kā no tiem iegūt maksimālu labumu. Arvien vairāk saskaroties ar cilvēku neziņu par to, kā padarīt riekstus biopieejamus organismam, sapratu, ka publika ir jāinformē skaļākā tonī!

 

Ko darīt ar „cietajiem riekstiem”?

 

Jebkura veida riekstus, un būtībā, tas neattiecas tikai uz riekstiem, bet arī pākšaugiem, graudiem un sēklām, kā arī žāvētiem augļiem, u.c., ir ieteicams iepriekš aktivizēt. To dara riekstus vai pākšaugus, mērcējot ūdenī. Atkarībā no rieksta kā arī izmantošanas gatavošanā, ir atkarīgs tas, cik ilgu laiku, tie ir jāmērcē.

 

Cietākus riekstus, kā mandeles, Brazīlijas riekstus, lazdu riekstus, makadāmijas riekstus, varbūt arī valriekstus, ieteicams mērcēt vismaz 12h, bet vislabāk visas 24h! Indijas riekstus var mērcēt uz nakti, ja nepieciešams pagatavot, piemēram, masu siera kūkai vai iejaukt kokteilī, bet citām vajadzībām, piemēram, salātiem un riekstu batoniņiem iespējams pietiks ar 3-4h.

 

Daži rieksti prasa pavisam nelielu mērcēšanas laiku, citi- ēdami tāpat. Domāju, ka ciedru rieksti, kas būtībā ir sēklas, un pistāciju rieksti varētu iztikt bez iepriekšējas aktivizēšanas, ja vien tie nav paredzēti kādai specifiskai receptei, vai arī to sagremošana neveicas tik raiti, kā gribētos.

Visus pākšaugus- lēcas, zirņus, pupas- ieteicams mērcēt visu nakti, ideālā gadījumā 24h. Tas var ievērojami uzlabot ķermeņa spēju sašķelt šos vērtīgos produktus un izmantot savām vajadzībām!

 

Kas notiek aktivizēšanas procesā?

 

Riekstus, sēklas un pākšaugus daba veidojusi tā, lai tie spētu izdzīvot ekstrēmos apstākļos, līdz piemērota vide ļaus tiem atkal veidoties par jaunu dzīvību-augu. Šis dabas aizsardzības mehānisms iekļauj enzīmu inhibitorus un toksiskas vielas, kas tiek neitralizēti brīdī, kad rieksts vai sēkla saskaras ar mitru augsni vai sāk dīgt lietus ietekmē.

 

Enzīmu inhibitori ķermenī sasaistās ar enzīmiem, tos padarot neaktīvus, it kā „paralizētus”, tas izskaidro smaguma sajūtu, organisma nespēju sagremot riekstus un citas diskomforta pazīmes vēderā.

 

Riekstu, pākšaugu un sēklu mērcēšanas procesā tiek izmantota dabas viltība, lai novērstu inhibitoru darbību, šādā veidā sekmējot enzīmu efektivitāti gremošanas procesā. Aktivizētie rieksti un pākšaugi kļūst vieglāk asimilējami, un ķermenis ir spējīgs gūt lielāku labumu no apēstās barības, uzsūkt vairāk minerālvielu un citu uzturvielu bez piepūles un diskomforta.

 

 

Papildus idejas:

  • Ja vēlies, lai rieksti saglabā savu kraukšķīgumu (kas var noderēt, ja vēlies pagatavot enerģijas batoniņus), pēc mērcēšanas uzber tos uz pannas, noklātas ar cepamo papīru, un uz ļoti zemas temperatūras (līdz 60° grādiem), ļauj riekstiem izžūt, ik pa laikam tos apmaisot. Tas aizņems vairākas stundas, bet šādā veidā netiks traumētas riekstos esošās nepiesātinātās taukskābes. Šis process vēl vairāk palielinās riekstu bioaktivitāti organismā, citiem vārdiem, tie būs vēl vieglāk asimilējami.
  • Ieteicams sēklas un pākšaugus mērcēt kopā ar citrona sulu, jūras sāli vai ābolu etiķi, tas paātrina mērcēšanas procesu un padara graudaugus un sēklas mīkstākus. Piemēram, mērcējot kvinojas sēklas ūdenī ar ēdamkaroti citrona, to pēc tam var izmantot salātos, iepriekš nemaz nevārot!

 

[Avots: http://foodmatters.tv/articles-1/the-benefits-of-soaking-nuts-and-seeds]

 

Autors: Ance Anna Šternberga

Pārmaiņas dzīvesveidā prasa milzu pūles, enerģiju un piespiešanos, taču vairāk par visu es zinu, ka tas ir tā vērts.

3 komentāri:

  • Paldies, Ance, par vērtīgajiem padomiem! (ne tikai šajā rakstā) Tavējā ir vienīgā lapa latviešu valodā, ko ņemu vērā, lasot par uzturu.

  • Cik ilgi un kādos apstākļos labāk saglabāt aktivizētos riekstus?

  • Ja rieksti kārtīgi izžāvēti krāsnī, tos var uzglabāt stikla burciņās, vēsā, tumšā vietā, kā neaktivizētus riekstus, precīzi gan nepateikšu cik ilgi, taču tiem nevajadzētu bojāties, turpretī, ja rieksti tikai nomērcēti, ieteiktu tos dienas laikā apēst! :)


Pievienot komentāru


Lūdzu autorizējieties, lai varētu pievienot komentāru:

DR FB