Griķi- grauzdēti vai svaigi?




Griķi- grauzdēti vai svaigi?
Foto: Katrīna Lipska

Iepriekš man likās, ka griķu putraimi, kādus pērkam veikalā un vārām pusdienām ir vienkārši griķi, tādi, kādi dabā tie arī ir sastopami.. kļūda aprēķinos! Izrādās šie griķi ir tā saucamie grauzdētie griķi, un tieši šie griķi padodas vārīšanai un irdenu piedevu pagatavošanai. Pretēji iepriekš minētajam, svaigie, nepārstrādātie jeb raw griķi nepadodas vārīšanai, bet šādā veidā pārvēršas par gļotainu putru. Pilngraudu griķi savukārt lieliski der pagatavojot musli, cepumus, liekot klāt dažādos saldajos ēdienos, piemēram, svaigēdāju meduskūkā, un citur. 

 

Kā atšķirt?

Vienkārši- grauzdētie griķi ir brūni, kādus esam raduši tos redzēt, taču neceptie, tā saucamie nepārstrādātie jeb svaigie griķi ir gaišā pelēcīgā/smilšu krāsā. Griķi šādā veidā arī atšķiras pēc garšas- brūniem piemīt riekstaina garša, taču svaigajiem griķiem ir maigs aromāts un garša.

 

Kas griķos tik īpašs?

Griķi ir ļoti vērtīgs produkts neatkarīgi no tā, vai tie ir grauzdēti, vai svaigi, taču svaigie tomēr saturēs ievērojami vairāk uzturvielu.

Tie ir bagātīgs dzelzs avots, salīdzinājumā ar citiem graudaugiem satur mazāk ogļhidrātu, taču ir lielisks olbaltumvielu avots (18 aminoskābes). Griķos ir liels daudzums B grupas vitamīnu, bioflavonoīdu (augu antioksidanti), mikroelementu- kalcijs, magnijs, fosfors, jods.

 

Griķi ir rutīna top 1 produkts. Rutīns ir aktīvs augu savienojums (citiem vārdiem bioflavonoīds), kas visplašāk pazīstams ar spēju nostiprināt kapilāru asinsvadu sieniņas, novērst varikozās vēnas, hemoroīdus, samazināt zilumu veidošanos un tūsku, kā arī izšķīdināt un novērst asins sarecējumu veidošanos

 

 

Griķi palīdz stabilizēt cukura līmeni, neizraisa alerģijas (ir hipoalerģiski), nesatur glutēnu, kā arī palīdz "izbirstēt" zarnu traktu un apgādāt organismu ar enerģiju un visādi citādi ir lielisks uzturvielu avots organisma spēcināšanai. Produkti, gatavoti ar griķu miltiem, būs daudz vērtīgāki nekā tie, kuru sastāvā, piemēram, ir parastie kviešu milti. Patiesībā iesaku griķu miltus (un miltus kopumā) gatavot mājās. Nekā sarežģīta, tik vien kā jāatrod mājās dzirnaviņas vai blenderis, un jāmaļ griķi, auzas, rīsi vai citi graudaugi, kamēr tiek iegūta miltu konsistence.

 

 

Autors: Ance Anna Šternberga

Pārmaiņas dzīvesveidā prasa milzu pūles, enerģiju un piespiešanos, taču vairāk par visu es zinu, ka tas ir tā vērts.

4 komentāri:

  • No kuriem griķiem gatavo miltus? Grauztētiem vai negrauzdētiem. Un ja negrauzdētie ir vērtīgāki, taču nepadodas vārīšanai, ko iesakāt ar tiem darīt?

  • Recepšu sadaļā variet pameklēt ko ar tiem darīt, gan pankūkas gatavot, gan brokastu musli :)
    Miltus visdrīzāk gatavo no negrauzdētajiem griķu miltiem, taču, lai zinātu par katru brendu, ir jākonsultējas ar ražotāju!

  • iesaku pamēģināt pagatavot fluffy vafeles no griķu miltiem! sanāca perfekti!

  • Vai padalīsies ar recepti? :)


Pievienot komentāru


Lūdzu autorizējieties, lai varētu pievienot komentāru:

DR FB