Mazuļa saldais veselības eliksīrs- mātes piens


Pirmais, kas ir jāsaprot katrai ģimenei, ir fakts, ka nav nekā labāka, kā mātes piena savam mazulim. Un tas neattiecas tikai uz cilvēkiem. Un tomēr šajā rakstā vairāk uzsvaru likšu cilvēkbērniem un viņu māmiņām! 

 

Kāpēc tik svarīgi?

  • Dabīgā imunizācija ar krūts pienu!

Mammas pienā atrodas antivielas, kas ir pirmā aizsardzība bērnu organismam un imunitātes attīstībai.

Ir vesela zinātne, kas izpētījusi kā mammas nobučojot savus mazuļus savāc no tiem baktērijas un, tos netiešā veidā apēdot, sāk organismā izdalīt antiķermenīšus, kuri tālāk ceļo no mammas piena uz mazuļa ķermeni, gatavībā uzveikt neliešus- mikrobus. Šī ir dabīgā imunizācija, kas ir pamats, uz ko balstās visa bērna imunitāte. Iespējams, šis ir noteicošais faktors daudzām slimībām, kas attīstījušās cilvēkbērna turpmākajā dzīvē.

Jāpiebilst, ka vairāki pētījumi un hipotēzes skaidro, kā vakcinēšanās nelabvēlīgi ietekmējušas bērnus, kuri baroti tikai ar piena maisījumiem, nevis tos, kuri saņēmuši pilnvērtīgu krūts barošanas kursu savas dzīves pirmajos gados!

  • Krūtspiena uzturvielu profils

Mātes pienā ir viss, kas bērnam ir nepieciešams normālai un veselai attīstībai (ar nosacījumu, ka mamma dzīvojusi samērā veselīgu dzīvesveidu, bez kaitīgiem ieradumiem). Un neviens piena maisījums, govs, kazas piens, kokosriekstu vai cits piens to nespēj aizvietot. Nevienā citā piena maisījumā nebūs vajadzīgās antivielas attiecīgajā brīdī, vajadzīgās uzturvielas un garša- mātes piens mainās katru dienu, pat katru stundu, šādi pieradinot mazuli pie pasaulē esošās garšu daudzveidības un attīstot mazuļa garšu paleti. Govs piens nenodrošinās mazuli ar neaizvietojamām taukskābēm, tā vietā sniegs bērnam nevajadzīgi augstu, grūti sagremojamu dzīvnieku olbaltumvielu profilu.

  • Dalīšanās ar krūts pienu

Var likties dīvaini un sākumā nepieņemami, tomēr no veselības viedokļa.. tas veicina bērna imunitātes papildus nostiprināšanos, dodot iespēju bērnam saņemt ne tikai mātes antiķermenīšus, bet arī mammas draudzenes pienā esošās antivielas, tādā veidā nostiprinot bērna imūnsistēmu, radot imunitātei lielāku spektru slimību, pret kurām cīnīties. Vēlāk dzīvē tas var attaisnoties, saskaroties ar kādu bacili, visticamāk, imūnsistēmai jau būs saglabāts šī baciļa paraudziņš seifā- jau no mazumdienām!

Interesanti, ka senās kopienas ļoti izteikti piekopa šo dalīšanos ar pienu un mazuļiem. Sistēma bija vienkārša- sievietes ar bērniem sasēdās cilts vidū, un mainīja bērnus uz riņķi, paralēli pārrunājot veicamos darbus- ogu lasīšanu, maltītes gatavošanu, utt.

 

 

 

„Piens ir tik, cik vajag!”

 

Cik bieži nav nācies dzirdēt mammas stāstām savu pieredzi ar Rietumu medicīnas ārstiem, kas tā vien grib ielikt katru mazuli un barojošu māmiņu rāmjos un standartos. „Te piens par maz, te mazulis par vieglu, par īsu, par tievu, par dūšīgu!”

Visu cieņu un cepuri nost Rietumnieku priekšā, ārsti tiešām aiz savas sirsnīgākās sirdsapziņas vēlas gan mammām, gan mazuļiem visu to labāko, tomēr iespējams, ka ne vienmēr tas ir pareizākais ceļš.

 

Iespējams, Tavam mazulim nemaz neprasās tik daudz piena, kā draudzenes mazulim, un iespējams, ka Tava mazuļa svars patiešām ir mazāks, un tas viņam kā indivīdam ir optimāli.

 

Mazuļi man vienmēr ir likušies tik gudras radībiņas, vienmēr intuitīvi paši zina, cik, ko un kā, bet reizēm mēs iejaucamies dabas ritmā, tikai un vienīgi savas pārmērīgi lielās uzmanības dēļ.

 

Lai gan es pilnīgi piekrītu šim uzskatam, ka mātes un bērna vienotā ķīmija ir tik apbrīnojama un vēl līdz galam neizpētīta, un piena daudzums tiešām ir atkarīgs no tā, cik bērnam tas ir nepieciešams, reizēm jaunās māmiņas nespēj tikt galā ar stresu, patstāvīgi ir nervozas, viņām ir jāveic 1000 citi uzdevumi, viss jāpaspēj, nav laika atelpai un.. kā rezultātā- piena daudzums patiešām var sarukt, līdz nepietiekamam apjomam. Ko darīt?

 

 

Sazāļoties.. ar dabīgām zālītēm!

 

Tā kā labākais bērnam(kā arī māmiņai) ir krūts piens un ilgstošs krūts barošanas process, ir svarīgi zināt, kādas zālītes, audziņi, garšaudziņi spēj palīdzēt piena producēšanai.

 

Lai uzlabotu piena daudzumu var palīdzēt šādi augi/garšvielas- siera moliņa sēklas, Fenheļa sēklas, Shatavaari (Ķekarainais asparāgs), anīsa sēklas, Benediktdadža laksti (Cnicus benedictus), ķimenes, ārstniecības galega (Galega officinalis), ārstnieciskā verbena (Verbena officinalis). Tad vēl tradicionāli tiek lietots kumins, svētais baziliks jeb Tulsi, melnās sezama sēklas, dilles un diļļu sēklas.

 

Kā lietot?

Visspēcīgākā ietekme, šķiet, varētu būt ārstniecības galegai (Galega officinalis). Šis augs pilnīgi droši var tikt lietots trīs reizes dienā, kā izvilkums, pagatavots no 1-2 ēdamkarotēm uz glāzi ūdens.

 

Arī citas sēklas, iepriekš minētas, arī var tikt pagatavotas, kā patīkama terapeitiska tēja:

  • 2 daļas ķimeņu
  • 1 daļa fenheļa sēklu
  • 1 daļa anīsa sēklas

Vai arī tikai:

  • 2 daļas sieramoliņa sēklu
  • 1 daļa anīsa sēklu

Lai pagatavotu šīs tējas, sasmalcini/samal aptuveni divas ēdamkarotes šo sēklu maisījumu un ieber tās krūzē auksta ūdens, samaisi. Katliņā uzsildi šo maisījumu, tad noņem no uguns un atstāj ievilkties 10 minūtes, ar vāciņu virsū, lai samazinātu ēterisko eļļu izgarošanu. Dzer šo tēju trīs reizes dienā.

 

 

Ko vēl darīt lietas labā?

  • dzert daudz ūdens!

Liekas pašsaprotami, tomēr visā lielajā jezgā ar jaunpienācēju ģimenē šī elementārā lieta tik tiešām var aizmirsties! Dzer daudz, tīra avota ūdens, izvairies no jebkādu citu nevajadzīgu šķidrumu (kafijas, melnās tējas, sulu) lietošanas. Nevajadzētu arī piekopt attīrīšanās sulu kūres, kamēr barojat bērnu ar krūti. Attīrīšanās procesā asinsritē izmestie toksīni var aizceļot līdz mazuļa pusdienām!

  • Barot mazuli biežāk!

Piedāvāt mazulim biežākas ēdienreizes arī var būt noderīgi. Varbūt viņš tikai slinkuma dēļ un svarīgā augšanas procesa dēļ aizgulējās un nepamanīja, ka patiešām ir laiks kaut ko uzēst! :) Jau lieka reize, paņemot bērnu rokās un piedāvājot barošanas seansu, var stimulēt piena izdalīšanos.

Interesanti, ka dažas sievietes sāk ražot un izdalīt pienu ne tikai mehāniskas bērna zīšanas dēļ, bet arī domājot par savu mazuli, dzirdot, ka viņš raud, smejas, uztraucoties par savu mazuli, kontakts ar mazuli un mazuļa samīļošana veicinās reflektorisku piena izdalīšanos.

  • atpūties un mēģini relaksēties!

Viegli teikt, bet grūti realizēt? Varbūt vajag apdomāt kādas nervu nomierinošas tējas, dziļās elpošanas tehnikas, kas ļautu atslābināt organismu. Atslābināšanās palīdz jebkādiem procesiem ķermenī, tajā skaitā piena produkcijai.

  • izguli dziļu miegu!

Ne vienmēr realizējams, kamēr bērns ir mazs, tomēr jāatceras, ka tas ir nedaudz apburtais loks vairumam māmiņu ar mazu piena daudzumu. Jo mazāk atpūtušās Jūs būsiet, jo lielāka iespējamība, ka piens vairāk neradīsies. Laiks sadalīt nakts auklēšanas pienākumus starp tēti un mammu! :)

  • ēd krāsaini, svaigi un veselīgi!

Bērnam Jūs taču gribat to labāko, vai ne? Tad katru reizi, kad liekat mutē kārtīgu bulciņas kumosu, der atcerēties, ka bērnam šajā vecumā neko tādu pat nepieļautu ēst. Svarīgi ir balansēt cukura līmeni, lai kāre pēc ātras enerģijas un našķiem nerastos.

Uzturā vairāk jālieto pākšaugi, lēcas un pupas, vairāk jālieto olbaltumvielu saturoši produkti- rieksti, lauku olas, zivis(ja neesat veģetārieši), daudz zaļumu, zaļie dārzeņi (brokoļi, spināti, salāti, kāposti), pēc iespējas vairāk krāsainu dārzeņu, linsēklu, kaņepju un kokosriekstu eļļas.

 

Par kokosriekstu eļļu turpinot..

 

Laurskābe ir taukskābe, kas primāri atrodama kokosriekstu eļļā, tai piemīt antivirāla, antibakteriāla un pretsēnīšu iedarbība. Otra lielākā laurskābes koncentrācija pēc kokosriekstu eļļas ir mātes pienā un tas ir viens no skaidrojumiem, kādēļ ar krūti baroti mazuļi ir ar mazāku saslimstību ar infekciju slimībām kā tie, kuri baroti ar mazuļu piena maisījumiem.

 

Atceries! Nav nekā labāka par mātes pienu mazulim, pat tad, ja šķiet, ka citas izejas nav.. padomā vēlreiz! :)

 

 

[Avoti: Hoffmann, D.(1990) Holistic Herbal. Great Britain, London: Thorsons 283p.

Informācija apkopota no CNM(College of Naturopathic Medicine) lekciju meteriāliem]

 

Autors: Ance Anna Šternberga

Pārmaiņas dzīvesveidā prasa milzu pūles, enerģiju un piespiešanos, taču vairāk par visu es zinu, ka tas ir tā vērts.



Komentāru nav

Pievienot komentāru


Lūdzu autorizējieties, lai varētu pievienot komentāru:

DR FB