Kalorijas, bez-kalorijas!


Vai esi dzirdējis par tā saucamajiem „bez kaloriju ēdieniem”, kas ietver sevī daudz dažādu produktu, sākot no mērcēm un dresingiem, beidzot ar ievārījumiem un augļu sīrupiem.. Ja nē, tad Tev ir paveicies, jo visdrīzāk neesi saskāries arī ar to lietošanu uzturā!

Šajā rakstā esmu apkopojusi kaloriju un bezkaloriju ēdienu ietekmi uz organismu, un kāpēc labāk ēst kvalitatīvu pārtiku ar visām no tās izrietošajām kalorijām, nevis sniegties pēc kāda bezkaloriju cepuma!

Kalorijas, bez-kalorijas!
Foto: http://bobandbonniesdonuts.com/

Šajā rakstā tiek aplūkots viens aspekts no daudzām iespējamām varbūtībām, kas saistās ar kaloriju padarīšanu, tā varbūt nav absolūtā patiesība (jo.. kas gan ir?), bet tieši šāds skatījums man pašai daudz ko izskaidro un ir radis pārliecību, ka tieši tā šīs lietas strādā.

 

Iesākumā par to, kas ir kalorija?

Vēsturiski fizikā kalorija bija siltuma mērvienība, un tā bija vienāda ar siltuma daudzumu, kas nepieciešams, lai vienu kilogramu ūdens uzsildītu par vienu Celsija grādu. Šādu pētījumu veica kāds kungs, kurš sēdēja garā trešdienas vakarā un ar savu katliņu sildīja ūdeni. Izklausās pēc labas zinātnes, mhh?!

 

Lai nu kā, mūsdienās ar kalorijām(lai gan vajadzētu tās saukt par kilokalorijām) mēs apzīmējam enerģijas daudzumu, ko saņemam patērējot ēdienu.

  • 1g tauku satur 9 kcal;
  • 1g ogļhidrātu un olbaltumvielu satur 4 kcal;
  • 1g alkohols satur 7 kcal;

Pastāv uzskats, ka jo vairāk kalorijas tiek uzņemtas, jo.. bagātīgāki dāmām gurni! Ar šo es gribēju teikt vienīgi to, ka mūsdienās ir izstrādāta vesela sistēma, kas ieliek cilvēkus rāmjos, lai visi kā viens pieturētos pie konkrēta kaloriju skaita dienā. Lai novājētu- kaloriju skaits jāsamazina, lai pieņemtos svarā- tas jāpalielina. Tik vienkārši! Kaut viss būtu tik vienkārši!

 

Vai visas kalorijas ir vienādas?

Ja pieejam lietai globāli, pasakot cilvēkam iepriekš izteikto tēzi- „Lai novājētu- kaloriju skaits jāsamazina, lai pieņemtos svarā- tas jāpalielina”, var rasties pārpratumi, kad, tā vietā, lai Jānis patērētu veselīgos taukus, kas atrodami riekstos, avokado, olīvēs, un ēstu uzturvielām bagātu pārtiku, viņš, gar plauktiem grozoties, drīzāk kalkulēs vakariņas ciparu veidā.

 

Ja Jānis, izmantojot savas asās, racionālās smadzenes, būs izkalkulējis, ka vakariņām pietiek vien ar „Twix” batoniņu un bez- kaloriju apelsīna sulu, ilgtermiņā tas var atstāt diezgan iespaidīgas sekas.

 

Tā vietā, lai Jānis nopirktu vienu avokado un sauju valriekstu, kas, iespējams, sastādītu lielāku kaloriju vērtību, viņš izvēlas tās saucamās „tukšās kalorijas”, jo kādā diētas žurnālā izlasījis par kaloriju ietekmi uz svaru, enerģiju un kopējo veselību.

 

Kas ir tukšās kalorijas?

Tukšās kalorijas ir kalorijas, kuras organismu neapgādā ne ar ko citu, kā ar kalorijām. Šie produkti nesatur ne vitamīnus, ne minerālvielas, šie produkti ir mistika, ko izgudrojis cilvēks. Tukšās kalorijas sniedz cilvēkam saldās (vai sāļās) garšas apmierinājumu, nenodrošinot ķermeni ar gaidītajām uzturvielām, tādā veidā radot negatīvu minerālvielu apmaiņu- ķermenis patērē savas uzturvielu rezerves, lai pārstrādātu „tukšo kaloriju” maltīti.

Daži piemēri- rafinēts cukurs, pārstrādāti miltu izstrādājumi, bulciņas, visu veidu rafinējumi un pārstrādājumi.

 

Māte daba un kalorijas

Lai ēdienā būtu visas mums nepieciešamās uzturvielas- ogļhidrāti, tauki, olbaltumvielas, mikro un makroelementi, vitamīni un citas organismam nepieciešamas vielas, tam ir jāsatur kalorijas. Tas ir dabīgs ceļš, kā māte daba mūs apgādā ar enerģiju, vitalitāti, spēku un izturību ilgtermiņā.

 

Cilvēks ir veidots, lai tas tiektos pēc salda, trekna, kalorijām bagāta ēdiena, jo tā mēs agrāk spējām ilgāk izdzīvot. Cilvēka garšas kārpiņas pateica priekšā, kur meklēt enerģiju un kas nodrošinās efektīgākās rezerves. Tāpēc jau pašā saknē cilvēks ir ļoti jūtīgs pret saldo garšu.

 

Mazliet no mehānisma:

Apēdot saldu, kalorijām bagātu, vai vienkārši bagātīgu ēdienu, organismā dabīgi paaugstinās cukura līmenis, tā rezultātā arī insulīns. Šie procesi iedarbina visus pārējos mehānismus, signalizējot visām orgānu sistēmām, ka nu tik būs svinības, jo nāk vesels vezums tik ļoti vērtīgo, ilgi gaidīto „būvmateriālu” ķermeņa dabīgajiem procesiem. Rezultātā ķermenis ir priecīgs, var tikt atjaunoti kauli, āda, orgāni, aizvietotas vecās šūnas pret jaunajām, insulīns ir paveicis savu darbu-enerģija ir piegādāta šūnām, un notiek dzīres.

 

Kāds ir mehānisms ēdot tukšos bez-kaloriju ēdienus?

Diemžēl tieši tāds pats. Bet rezultātā ķermenis ir šokā, ka nav saņemts gaidītais, jo ne insulīnam ir enerģija, ko ielaist pa durtiņām šūnās, ne arī organisms saņem uzturvielas no šīs maltītes. Ir ēdiens, ir saldā garša, ir stimulācija, ka esam gatavi uzņemt kalorijas, bet pārsteigumi, pārsteigumi- iekšā nekā nav!

 

Ķermenis nesaprot, kas ar to tika domāts un ieslēdz izsalkuma mehānismu, jo uzturvielas netika saņemtas. Mēs kārojam vairāk, un beigu beigās pieņemamies svarā! Vai arī cits grāvis, ne gluži pretējais- saldā garša, neatkarīgi no kalorijām izdala insulīnu, un insulīns ir tautā dēvēts kā „resnuma hormons”, tāpēc patstāvīgi augsts insulīna līmenis asinīs var novest līdz tauku slānim ap vidukli, un augstākam 2.tipa diabēta riskam.

 

Organisms ieslēdz „bada” fāzi, kaut arī ēdiens tiek uzņemts visu laiku (bez kaloriju), un kā zināms bada fāzē- ķermenis ir spiests uzkrāt taukus un patērēt savus krājumus, piemēram, kalciju un magniju no kauliem.

 

Bez-kaloriju un bez-cukura, bet tomēr salds?

Vai arī Tu esi viens no tiem, kam dārzeņi liekas pagalam pliekani, un ir grūti sajust atšķirību starp rūgti sīvu un sīvi sāļu? Vai varbūt nekad neesi domājis, ka pastāv šādas garšu nianses?

 

Mākslīgajiem saldinātājiem, pie kā sevi patstāvīgi pieradina vairums ļaužu un kas visbiežāk tiek izmantoti bez-kaloriju produktos, ir arī kāds cits mīnuss- tie ietekmē garšas kārpiņu potenci.

 

Parasti šie saldinātāji ir n-reižu spēcīgāki un saldāki par parastajiem, dabā sastopamajiem cukuriem, tāpēc garšas kārpiņu pārmērīga stimulācija var izraisīt tā saukto „garšu rezistenci” jeb vienkāršiem vārdiem- nespēju izjust garšu nianses un daudzveidīgo garšu spektru tad, ja šīs garšas ir ļoti mērenos (būsim reāli- dabīgos) apmēros.

 

Pierodot pie pārsātinātas pārtikas (un tie nav tikai saldumi, tās var būt salātu mērces, kečupi, gaļas marinādes u.c.), garšas izjūta vairs nav tik izteikta. Protams, arī dabā varam atrast ļoti spēcīgus produktus, garšvielas, tie tomēr sevī līdzi nes plaša spektra veselību veicinošas īpašības, atšķirībā no mākslīgajiem garšas pastiprinātājiem!

 

Dažas no piedevām bez-kaloriju produktos:

Lai nodrošinātu kaloriju neesamību produktos, tiek izmantotas ļoti daudz un dažādas metodes un rīki, piemēram, mākslīgi saldinātāji, „100% dabīgas” krāsvielas un garšas.. ja Jums interesē, kā notiek 100% dabīgu produktu sertificēšana, iesaku noskatīties šo, garastāvokli uzlabojošo video!

 

Splenda (sukraloze, E955)- mākslīgs saldinātājs, kas ir apmēram 600-1000 reižu saldāks par saharozi (balto, rafinēto cukuru). Ne vien ķermenis neatpazīst šo vielu, jo tai ir mākslīgi pievienoti hlora atomi, bet arī tā veic zināmas izmaiņas organismā. Pētījumā, kur tika izmantotas žurkas tika atklāts, ka sukraloze veicina zarnu disbakteriozi, iznīcinot bifido un laktobacilli baktērijas.

 

Šī piedeva, kā arī daudzi citi saldinātāji, vēl nav izpētīti pietiekoši ilgstošos novērojumos, lai varētu spriest par to nekaitīgumu. Kā arī.. paliek atklāts jautājums, kas finansē laboratoriskos pētījumus, lai apstiprinātu šo vielu nekaitīgumu?

 

Aspartāms- ir iespējams visbīstamākais neirotoksīns, kas šobrīd aizņem vietu sastāvdaļu uzskaitījumos gandrīz vai jebkurā rūpnieciski ražotā produktā, kurš ir kaut nedaudz salds. Aspartāms ir saistīts apmēram ar 97 veselības problēmām, dažas no tām minot Alcheimera slimību, depresiju, multiplo sklerozi, epilepsiju, bezmiegu, demenci. Ar pilnu sarakstu vari iepazīties šeit!

 

Ģenētiski modificēta kukurūzas ciete- šis diemžēl jau atkal ir veselas apkašsadaļas vērts temats, bet nelielam ieskatam- ģenētiski modificēti produkti sacaurumo mazo insektu, rāpulīšu un citu dzīvo knislīšu gremošanas traktus, burtiski izdedzinot tajos caurumus, kāpēc man liekas tikai loģiski, ka ar cilvēku notiek tas pats? To mēs ārstniecībā saucam par „zarnu caurlaidību”, kas noved pie pilna spektra saslimšanām.

 

Ģenētiski modificēti produkti, protams, izdara ne tikai to vien, tomēr iespaidīgākās sekas varēs just tikai pēc paaudžu nomaiņas, vai drīzāk NEnomaiņas, jo šobrīd tiek pētīts, kā ĢMO padara nākamās paaudzes vairoties nespējīgas!

Kaut arī ir vesela rinda citu piedevu, ne visas ir ilgstoši pētītas, lai izdarītu secinājumus, kādu iespaidu tās atstāj uz mūsu veselību. Es tomēr pieturos pie tā, ka ja tas nav sastopams dabā.. vai mums to vajag?

 

 

Rezumē...

Tātad, uz kaloriju rēķina, mēs apēdam vairāk šausmu nekā labuma, un vai tiešām samazinot kalorijas ir iespējams novājēt, ja uzturā tiek patērēti šādi produkti? Vai tāpēc, ka mēs kaut ko izslēdzam no savas ēdienkartes, maltīti tiek padarīta veselīgāka?

 

Domāju, ka kalorijas ir ļoti relatīvs jēdziens, kas manā izpratnē pavisam noteikti neasociējas ar veselīgu uzturu un dzīvesveidu. Tās, protams, var būt par pamatu un tādu kā mēraukliņu tiem, kam nepieciešams sabalansēt ēdiena daudzumu attiecībā pret aktivitātēm, svaru, gadiem un dzīvesveidu. Kaloriju skaitīšana var būt labs sākuma punkts, tomēr nedomāju, tai vajadzētu kļūt par „veselīga dzīvesveida atslēgu”.

 

Katrs izvēlas to, kas der viņam, un ja kaloriju skaitīšana (izvēloties veselīgas maltītes) Tev sagādā patiesu prieku, gandarījumu, vēlamo rezultātu un labu veselību, es neredzu iemeslu kāpēc no tā atteikties.

 

Es aicinu visus lietot svaigu, veselīgu, pašu gatavotu, dzīvu ēdienu, nevis tos, kuriem varam piedēvēt kaut kādus virsrakstus „Bez-kalorijām”, „bez-cukura”, „zems tauku saturs” utt.

 

Priecājaties par savu ēdienu, un neizolējiet kaut ko no vesela kopuma, ja tas dabā ir, tam dabā ir jābūt! :)

 

[Avoti:

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2000/12/03/sucralose-dangers.aspx

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18800291]

 

Autors: Ance Anna Šternberga

Pārmaiņas dzīvesveidā prasa milzu pūles, enerģiju un piespiešanos, taču vairāk par visu es zinu, ka tas ir tā vērts.



Komentāru nav

Pievienot komentāru


Lūdzu autorizējieties, lai varētu pievienot komentāru:

DR FB