20 veidi kā atvieglot aizcietējumus!


Nav jau noslēpums, ka ikviens no mums kaut reizi ir saskāries ar šo nepatīkamo problēmu- aizcietējumiem. Vai agrā bērnībā, vai jau vēlāk nepietiekama uztura, stresa, pārmērīga kofeīna vai emocionālu iemeslu dēļ- aizcietējumi ir mūsdienās plaši izplatīta problēma, un ik viens, kurš reizi "izbaudījis" neregulāras vēdera izejas problēmas, zina to atvieglojuma sajūtu, kas seko, kad problēma tiek atrisināta. Tad nu lūk, padalīšos ar 20 naturopātiskiem veidiem, kā atvieglot aizcietējumus!

Kaut arī kautrīgie latvieši nemīl runāt par vēdera izeju un regularitāti, es tomēr ieteiktu ar šo rakstu padalīties arī ar saviem tuvajiem, ja nu tas kādam ļoti atvieglo dzīvi! :)

 

Aizcietējumi var radīt plašu spektru veselības problēmas, jo īpaši tad, ja tie kļūst hroniski. Galvassāpes, migrēnas, garastāvokļa svārstības, depresija, artrīts, aptaukošanās, ekzēma.. viss kas Tev nāk prātā tik tiešām var būt saistīts ar intoksikāciju (toksīnu atkārtotu uzsūkšanos ķermenī no resnās zarnas), ko izraisa patstāvīgi aizcietējumi.

 

Sākumā mums ir jāsaprot, kas ir regulāra vēdera izeja. Reiz klīnikā, prakses laikā, saskāros ar situāciju, kad uz jautājumu "Vai Jums ir regulāra vēdera izeja?" tika atbildēts ar "Jā, katru sestdienu." es sapratu, ka ne vienmēr visiem ir veselīgs priekšstats par to, kas ir normāla un optimāla vēdera izeja.

 

Vecie naturopāti uzskata, ka vēdera izejai ir jābūt pēc katras maltītes, vadoties pēc teorijas- kas iekšā, tas ārā. Taču man nebūt neliekas, ka tā ir vienīgā patiesība. Manuprāt, optimāli ir iet nokārtoties "pa lielam" kā minimums 1 reizi dienā, ideāli 2 reizes dienā. Ja Tavs tualetes režīms ir retāks par šo, tad uzskati, ka manis turpmāk sniegtie padomi ir jāpielīmē Tev pie ledusskapja. Vai varbūt labāk tualetes durvīm!

 

 

1. Optimāls ūdens daudzums

Sāksim ar pašiem pamatiem. Reizēm vienkārši pietiek sākt dzert vairāk ūdens un nodrošināt normālu hidrāciju organismā. Ūdens ir pats pamats visam. Cilvēka ķermenis sastāv no 70% ūdens, tāpēc ir tikai loģiski ikdienā uzņemt vismaz 1,5l ūdens tīrā veidā. Ūdens neizklausās kā pārākā zinātne aizcietējumu novēršanai, un tā nav maģiska tablete vai pulverītis, ko reklamē visos TV kanālos, tāpēc par šo elementāro praksi mums bieži gadās aizmirst.

 

 

Ūdens palīdz izvadīt toksīnus, vielmaiņas galaproduktus un sārņus no organisma, tas palīdz šūnām uzņemt skābekli un uzturvielas, palīdz ādai būt mirdzošai un iekšējiem orgāniem veseliem. Silts vai karsts ūdens ar citronu tūlīt pēc pamošanās var darīt daudz brīnumu, sākot ar vēdera izeju, beidzot ar gremošanas atveseļošanu, galvassāpju noņemšanu un atbrīvošanos no noguruma. Vasarā būtu jādzer vairāk nekā ziemā, ziemā ūdeni ieteicams uzņemt arī tēju un zupu veidā, lai pasargātu savu organismu no atdzišanas un "izskalošanas".

 

Ir kāda Japāņu ūdens terapija, kas sola atrisināt jebkuras veselības problēmas dzerot ūdeni vien. No rīta pēc pamošanās jāizdzer 640ml ūdens un vismaz 1 stundu (vislabāk 2) nedrīkst neko ēst. (Vairāk par šo lasi šeit!). 

 

 

2. Regulāras fiziskās aktivitātes, vēderpreses vingrojumi

Mazkustīgs dzīvesveids, ikdienas pavadot pie rakstāmgalda var būt viens no iemesliem neregulārai vēdera izejai. Aktīvs dzīvesveids palīdz sirsniņai sisties straujāk, asinsritei un limfātiskai sistēmai cirkulēt ātrāk un efektīvāk, šādā veidā palīdzot arī uzņemtajai pārtikai pārvietoties pa gremošanas traktu daudz ātrāk. Dažādi vēdepreses vingrojumi ir īpaši efektīvi, jo veicina asins cirkulāciju vēdera dobumā, kā arī tiek nodarbināti arī zarnu trakta gludie muskuļi, iekustinot resnās zarnas peristaltiku.

 

 

3. Vēdera dobuma masāža

Vai arī Tev bērnībā vecmāmiņa masēja vēderu, kad sūdzējies par vēdera graizēm? Vēdera masāža ne vien palīdz tiešā veidā iekustināt zarnu traktu un atbrīvot no aizcietējumiem tīri mehāniskā veidā, bet tā atbrīvo arī enerģijas blokus 2. un 3. čakrā, kas atbild par gremošanas veselību. Es ieteiktu katram pirms gulētiešanas un no rīta pamostoties veikt vismaz 10 minūšu garu vēdera masāžu.

 

 

4. Dziļā elpošana- divi zaķi ar vienu šāvienu

Dziļā elpošana palīdz gremošanai strādāt efektīvāk divos veidos- elpošana vēdera dobumā mehāniskā veidā, piepildot plaušas ar gaisu, palīdz visam virzīties virzienā uz leju, kā arī dziļā elpošanas tehnika palīdz ķermenim nomierināties un pārslēgties uz parasimpātisko nervu sistēmu, kas atbild par mieru un gremošanu.

 

Vīrieši daudz retāk sūdzas par aizcietējumiem, jo viņi elpo pilnu krūti. Sievietes mēdz ievilkt vēderu un to sasprindzināt, lai izskatītos slaidākas, ar laiku pārvēršot to par pilnīgi neapzinātu ieradumu. Tas ne vien veicina aizcietējumus bet pasliktina kopējo gremošanas funkcionēšanu. Atbrīvojiet savus skaistos vēderiņus dāmas!

 

 

5. Stresa menedžments

Stresa situācijās jeb brīdī, kad ķermenī dominē simpātiskā (cīņas vai bēgšanas reakcija/ "fight or flight") nervu sistēma, organisms izslēdz gremošanas procesus, jo tie patērē enerģiju, turpretī stresa situācijā enerģija ir jātaupa, lai varam bēgt vai cīnīties pret.. nezvēru? Mūsdienās hronisks stress jeb patstāvīga atrašanās simpātiskās nervu sistēmas ietekmē ir ļoti izplatīta problēma- nespēja relaksēties, atbrīvoties, slikts miegs, nogurums, trauksmes sajūta, nervozitāte, garastāvokļa svārstības, un.. aizcietējumi, kā arī kopumā ļoti vāja gremošana-, viss ir palielināta stresa rezultātā. Stresa menedžments ir ārkārtīgi būtiska ikdienas sastāvdaļa, jo nav noslēpums, ka mūsdienu lielā slimošanas epidēmija ir galvenokārt pateicoties stresam un nabadzīgam uzturam.

 

Es ieteiktu turēties pie stresa menedžmenta rutīnas- meditēt vai veikt dziļo elpošanu vismaz 10 minūtes no rīta un vakarā pirms miega, no rīta 2 stundas pēc pamošanās un vakarā 2 stundas pirms gulētiešanas nepārbaudīt ē-pastus un sociālos portālus, pa dienu skaitīt pozitīvas afirmācijas, veltīt laiku pusdienām un tikai pusdienām (nevis paralēlām telefonsarunām), braucot mašīnā veikt dziļo elpošanu, būt priecīgam un pozitīvam!

 

 

6. Veselīgs, pilnvērtīgs un dabīgs uzturs

Tas patiešām ir ļoti primitīvi, taču bez tā diez vai izdosies iekustināt kuslo zarnu peristaltiku. Dabīgi, bioloģiski dārzeņi, lauku olas, savvaļas zivis, bioloģiska gaļa, sezonālie augļie un ogas, sēklas un rieksti- tam ir jābūt veselīga uztura pamatā. Šeit man jāuzsver, ka katram pašam ir jāmeklē sev piemērotā uztura "piramīda", jo kas vienam der, otram var tieši otrādi- radīt problēmas. Piemēram, es ļoti labi zinu, ka mans organisms nelabprāt draudzējas ar linsēklām, taču kādam citam tās var būt lieliska omega-3 piedeva ēdienkartē un laba "zarnu birste" aizcietējumu gadījumos. Mums jāmācās klausīties savā organismā.

 

7. Alerģijas un produktu nepanesības

Nereti aizcietējumus rada arī it kā veselīgie produkti (vai vismaz tie, kurus agrāk par tādiem uzskatījām), taču tas ir tikai tā iemesla dēļ, ka man kā indivīdam šis produkts neder, šajā konkrētajā dzīves posmā. Man patīk Ķīniešu un Ajūrvēdas medicīnas sistēmas, kas nenoliedz nevienu produktu- neviens produkts nav slikts vai labs (ja vien to ir radījusi daba!), jautājums ir vai Tev šis produkts der attiecīgajā dzīves posmā. Ja ir problēmas ar aizcietējumiem es ieteiktu vēlreiz pārskatīt savu ēdienkarti un paeksperimentēt ar šādu produktu izkļaušanu no ēdienkartes uz kādu noteiktu laiku- govs piens un tā produkti, kvieši un citi glutēnu saturoši graudaugi, zemesrieksti, olas, nakteņu dzimtas dārzeņi (kartupeļi, tomāti, paprika, baklažāni, u.c.)

 

 

8. Probiotiskās baktērijas

Diez vai es varēšu šajos pāris teikumos uzsvērt cik ārkārtīgi būtiska nozīme ir labvēlīgajām baktērijām mūsu veselībā. Tas ir pamats visam, tieši tāpēc lielā antibiotiku ēra ar laiku ir radījusi milzum daudz un dažādu veselības problēmu. Šajā rakstā es mazliet vairāk pieskaros labvēlīgo baktēriju nozīmei un to, kāpēc mums vairāk uzturā jālieto raudzēti, labvēlīgām baktērijām bagāti produkti.

 

 

9. Linsēklas un čia sēklas

Es neesmu linsēklu fans, diemžēl. Varbūt tādēļ manas receptes vairāk sastāv no importa čia sēklām, jo ar tām es sadzīvoju diezgan labi, bet tā laikam ir vienkārši mana īpatnība. Citiem linsēklas var palīdzēt atgūt regulāru vēdera izeju, taču akūtos gadījumos ieteiktu lietot tikai linsēklu gēlu (1-2 ēdamkarotes linsēklu aplej ar siltu ūdeni uz vairākām stundām vai uz nakti, nokāš sēklas un lieto tikai gēlu tukšā dūšā pirms ēšanas). Šādu pašu efektu sniedz arī čia sēklas, jo tās zarnu traktā uzbriest, dodot signālu zarnu traktam iztukšoties. Akūtos gadījumos arī čia sēklas ieteicams būtu iepriekš nokāst.

 

 

 

10. Plūmju un vīģu pasta

Ne visiem palīdzēs katrs padoms šajā sarakstā, tieši tāpēc tas  ir gana garš, lai katrs atrastu kaut ko, kas kaut nedaudz palīdzētu atvieglot sastrēgumu gremošanas tālākajā galā. Piemēram, uz mani žāvētas plūmes un bietes neatstāj nekādu iespaidu, taču ļoti daudziem cilvēkiem plūmes nodrošina ātras kājas drīz pēc to apēšanas. Ja esi viens no šiem cilvēkiem plūmju pasta Tev var ļoti patikt! (Meklē recepti šeit!). Starp citu, iesaku pamēģināt arī žāvētu plūmju sulu!

 

 

 

11. Kurkumas pasta

Par kurkumas pastu vairāk lasi šajā rakstā, tā ne vien mazina iekaisumu ķermenī un palīdz dažādu saslimšanu gadījumos, bet arī ir lielisks žultsdzinējs. Žultij ir divas funkcijas (būtībā daudz vairāk!) izvadīt nevajadzīgās vielas un toksīnus un palīdzēt asimilēt taukvielas tievajās zarnās. Žults patiesībā ir dabīgais laksatīvs, kas atvieglo aizcietējumus, tai piemīt antibakteriāla un antiseptiska ietekme uz zarnu traktu. Kurkumas pastas lietošana aizcietējumu gadījumos var palīdzēt ne vien atvieglot vēdera izeju, bet arī uzlabot kopējo gremošanas veselību. Akūtos aizcietējumu gadījumos ieteiktu lietot 1/2 tējk. kurkumas pastas katru stundu, uzdzerot pa virsu pāris malkus riekstu piena ar gī sviestu un uzkožot kādu melno piparu.

 

 

12.  Trifala

Trifala ir Indijas augu maisījums, kas sastāv no 3 augiem- Amalaki (Emblica officinalis, Amla), Bibhitaki (Terminalia bellirica, Bibhitaki), Haritaki (Terminalia chebula, Haritaki). Traifalai piemīt pretiekaisuma, antibakteriāla, antiseptiska un tonizējoša iedarbība. Viens no komponentiem efektīvai svara regulēšanai, jo tā izvada no organisma šlakvielas un toksīnus, kā arī uzlabo zarnu darbību, veicina regulāru vēdera izeju. Lieto 1 tējk. pirms gulētiešanas (garšo patiešām.. interesanti, man pagāja vairāki gadi līdz varēju šo pulveri baudīt bez emocijām!)

 

 

13. Rūgtvielas

Rūgtvielas stimulē visu gremošanu gan aizkuņģa dziedzera fermentus, gan kuņģa sulas, taču visvairāk tās ietekmē aknu darbību. Kā jau iepriekš minēju žults ir dabīgais laksatīvs, arī rūgtvielas stimulē žults izdalīšanos un palīdz atvieglot gan gremošanas procesus gan aizcietējumus. Rūgtvielas ir ieteicamas arī jebkuru citu gremošanas problēmu gadījumos- nepietiekama/pārmērīga kuņģa sulas izdalīšanās, smaguma sajūta vēderā, pārmērīgas atraugas, negremošana, u.c. Rūgtvielas ir gan mūsu iemīļotie salāti- rukola, biešu lapiņas, cigoriņš, pienenes-, kā arī medicīniskie augi- vērmele, vībotne, apiņi, u.c.

 

 

14. Magnijs

Magnijs ir glābējminerālviela mūsdienu pasaulē. Mūsdienu dzīvesveids burtiski izslauc organismu no magniju- stress, izdegšanas sindroms, nepietiekams uzturs.. magnijs ir minerālviela, kas atbrīvo ķermeni, muskuļus, palīdz iemigt un sniedz enerģiju. Magnija relaksējošās īpašības palīdz aizcietējuma gadījumos, jo tas atbrīvo zarnu trakta gludos muskuļus, veicinot vēdera izeju.

 

15. Alvejas augs

Alvejas sula ir vēl viens dabīgs laksatīvs, kuru nu jau var iegādāties teju katrā veselības veikaliņā, taču tas nav nepieciešams, ja mājās ir alvejas augs! Alvejai piemīt zarnu trakta nomierinoša un iekaisuma mazinoša iedarbība.

 

Pagatavošana: alvejas augu nelaista vismaz 2-3 nedēļas, nogriež 1 gaļīgu alvejas lapu un atstāj uz nakti ledusskapī (taču var lietot arī uzreiz). Tas ar asu nazi izgriež alvejas mīkstumu, kuru var likt klāt arī kokteiļos, pagatavot alvejas sulu vai smērēt uz ādas. Svarīgi ir nokasīt no alvejas lapas dzelteno un rūgteno alvejas sulu, kurai piemīt vēl spēcīgāka laksatīva iedarbība. 2 ēd.k. Alvejas gēla sajauc kopā ar 1 ēd.k. ābolu etiķa (var izmantot ābolu, citronu sulu vai pat ūdeni) un lieto 3 dienas pēc kārtas.

 

Uzmanību grūtniecēm! Alveju nedrīkst lietot grūtniecības laikā, tā veicina asins pieplūdumu iegurnī, kā arī var radīt dzemdes kontrakcijas.

 

 

16. Silts medus vai cukurniedru melases ūdens

Pie ūdens tēmas atgriežoties, silts ūdens ar citronu no rīta palīdz attīrīt organismu no naktī uzkrātiem vielmaiņas blakusproduktiem, taču tas ne vienmēr palīdz iztīrīt zarnu tarktu. Pievienojot ēdamkaroti medus (pārliecinies, ka ūdens nav siltāks par 45°C grādiem) vai cukurniedru melases, kas ir bagāts minerālvielu, īpaši magnija avots, var palīdzēt iztīrīt arī pēdējo posmu gremošanas sistēmā.

 

 

17. Tualetes treniņš un tupēšanas efekts

Tā ir vēl viena lieta, kuru es iekļaušu savos uztura/dzīvesveida plānos, kad pie manis nāks uz konsultāciju (es brīdinu laicīgi). Veltīt laiku savam tualetes apmeklējumam ir vēl viena lieta, kuru mēs mūsdienās reti kad darām. Agrāk smējāmies par vecotēvu, kurš lasa avīzes tualetē, un tomēr.. vectēvs dzīvoja ilgi un neslimodams, vai ne? Jo viņš sagaidīja, kamēr viss nevajadzīgais no viņa iziet ārā, un necēlās no poda, kamēr nebija beidzis.

 

Mūsdienās mēs turpinām steigties, un atvainojos, savus mēslus nēsājam visur līdzi. Tāpēc nākošreiz, kad steidzies nolēkt no rīta podiņa apmeklējuma, padomā, varbūt ir vērts pamosties 10 minūtes agrāk, lai piekoptu šo praksi. Tas tiešām dara brīnumus!

 

Vēl viens paņēmiens ir kāju pacelšana no zemes, atbalstot pret ķeblīti, vai apgāztu bļodu. Es ticu, ka aizcietējumi sākās no brīža, kad Džons Haringtons izdomāja, ka mums vajag sēdēt krēslā, kamēr nokārtojamies- un tapa pirmais klozetpods. Esam apgājuši sistēmu, kurā daba paredz nokārtoties tupus stāvoklī. Tupot tiek pilnībā atbrīvots puburectalis muskulis, kas ļauj bez piepūles iztukšot zarnu traktu. Mani fascinē cilvēki, kas šo lietu saprot un ir izveidojuši veselu biznesu "Squatty Potty".

 

 

18. Zaļā tēja un kafija reizēm ir mūsu draugi!

Ja nekas no iepriekš minētā nav palīdzējis ir laiks kafijas pauzei! Es parasti gan neiesaku dzert kafiju vai zaļo tēju šādam nolūkam, bet ja nekas cits nelīdz- tad jāķeras pie tā, kas palīdz! Svarīgākais ir izvēlēties bioloģisku melno kafiju, no svaigi maltām kafijas pupiņām, kā arī zaļo tēju ieteicams pirkt beramā veidā no bioloģiskām saimniecībām.

 

Šis palīdzēs cilvēkiem, kam ir jūtīga nervu sistēma un aizcietējumi rodas pārlieku liela saspringuma un stresa rezultātā. Kafijas dzeršanu ieteiktu savienot ar dziļo elpošanu, meditāciju un stresa menedžmentu.

 

 

19. Kafijas un probiotisko baktēriju klizmas

Reizēm gadās, ka arī kafija nelīdz. Tad ir traki, es zinu, man tā ir bijis. Ir gandrīz tāda kā izmisuma sajūta, jo nu vairs ne uz priekšu, ne atpakaļ! Ir kaut kas, kas palīdzēs pilnīgi noteikti, bez izņēmumiem un tās ir klizmas. Kāpēc pieminu kafijas un probiotisko baktēriju klizmas? Jo tās ir veci naturopātijas triki, kā ne tikai atvieglot aizcietējumus, bet dot papildus labumu veselībai.

Kafijas klizma būtībā netiek lietota aizcietējumu mazināšanai, bet gan aknu darbības uzlabošanai, toksīnu izvadīšanai no žultspūšļa, imunitātei, audu atjaunošanai, enerģijas palielināšanai un daudzām citām lietām. Kafijas klizmas ir arī Gersona terapijas pamatā, kas ārstē vēža pacientus. Vairāk par kafijas klizmām lasi šeit.

Probiotisko baktēriju klizmas palīdz atjaunot baktērijas resnajā zarnā, tā ir vieta, kur atrodas lielākā daļa mūsu labvēlīgo baktēriju. Ja nelīdz kapsulu, pulverīšu un skābētu kāpostu ēšana, varbūt jāsāk no otra gala? Vairāki praktiķi saviem pacientiem iesaka veikt probiotisko baktēriju klizmas lai atbrīvotos no ādas slimībām, migrēnām, kairināto zarnu sindroma un citām saslimšanām.

 

 

20. Iemācies palaist vaļā.

Un noslēgumā.. naturopātijā mērķis nekad nav tikt vaļā no simptomiem, bet piekļūt cēlonim un novērst to jau pašā saknē. Tāpēc pajautā sev- ko Tu nevari savā dzīvē palaist vaļā? Pie kā Tu turies? Varbūt tie ir veci uzskati, kas jau sāk indēt Tevi pašu, varbūt tie ir veci ieradumi, cilvēki, kurus negribi palaist vaļā, attiecības, aizvainojumi? Ko Tu nevari palaist vaļā, kas Tevī rada aizcietējumus un neļauj enerģijām ķermenī plūst brīvi?

 

 

 

 

Es vienkārši nevaru neielikt šo bildi!

 

 

[Avoti: 

http://empoweredsustenance.com/5-steps-to-cure-constipation-naturally/

http://www.herbals.lv/lv/veseligs-uzturs?a=3470

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10535483

http://www.pnas.org/content/103/12/4333.full ]

 

Autors: Ance Anna Šternberga

Pārmaiņas dzīvesveidā prasa milzu pūles, enerģiju un piespiešanos, taču vairāk par visu es zinu, ka tas ir tā vērts.



Komentāru nav

Pievienot komentāru


Lūdzu autorizējieties, lai varētu pievienot komentāru:

DR FB