Uztura speciālistes Evas Katajas viedoklis par Paleo diētu


Šajā rakstā lasi uztura speciālistes Evas Katajas viedokli par jauno hītu- Akmens laikmeta diētu!

Lasi Evas Katajas sagatavoto rakstu par Paleolīta jeb Akmens laikmeta diētu šeit!

 

Uzskatu, ka paleolīta diēta ir mazliet līdzīga asinsgrupu diētai, kas mēģina uzsvaru likt uz cilvēka organisma ģenētisku pielāgošanos un iestrēgšanu kaut kādā cilvēku attīstības posmā. Atšķirība ir tikai tajā, ka šim uztura režīmam veltīti ir diezgan daudz zinātniski pētījumi, kuri pārsvarā ir ar pozitīviem rezultātiem. Daļēji tas ir tādēļ, ka salīdzina cilvēkus, kas ēd visu, ar tādiem, kas ievēro paleolīta diētu. Respektīvi, tiek salīdzināti tādi, kas savai veselībai uzmanību nepievērš vispār, ar tādiem, kuri seko līdz tam ko ēd un dzīvo veselīgu dzīvesveidu. Šādos pētījumos rezultāti reti, kad pārsteidz. Ir jāsaprot, ka jebkurš uztura režīms, kas iekļaus dabīgus produktus un izslēgs rūpnieciski veidotus produktus, liks jums justies labāk.

 

Tā kā lielākā daļa mūsdienu slimību rodas no pārāk pārstrādātas pārtikas, manipulēšanas ar cilvēka bioķīmiju un dzīvesveida izmaiņām kopumā, cilvēki vēlas atrast kādu burvju risinājumu veselības uzlabošanai. Daudziem liekas, ka tikai aizliedzot un ierobežojot sevi, var panākt lielisku veselību, jo viss garšīgais un foršais nav veselībai derīgs. Alkoholu nedrīkst, kviešus nedrīkst, cukurs un sāls ir baltā nāve utt. Vairumā gadījumu runa ir par pārmērībām, kādās ir aizgājis šo vielu patēriņš kopā ar stresainu, sēdošu dzīvesveidu un miega trūkumu. Tāpēc tiek meklēta diēta, kas vismaz daļēji atbilst cilvēka vēlmēm un tad tai arī tiek sekots.

 

Šai diētai ir savi pozitīvie aspekti, kurus es noteikti atbalstu. Pirmkārt, uzturā vairāk iekļaujot dārzeņus un dažādas saknes, kas aizvietos rīsus, kartupeļus un makaronus, jūsu organisms tiks nodrošināts ar vairāk bioloģiski aktīvām vielām. Otrkārt, pirmā spieduma olīveļļa papildinās uzturu ar nepiesātinātajām taukskābēm un polifenoliem, kas nepieciešami spēcīgai imūnsistēmai. Treškārt, bioloģiski audzētas gaļas lietošana ilgtermiņā atmaksāsies jebkuram, jo hormoniem piesūcinātas gaļas ēšana, visticamāk, beigsies ar prāvām izmaksām par ārstu vizītēm. Visbeidzot, cukurs, rafinēti produkti un gatavie, safasētie produkti, kas atrodami lielveikalu plauktos, nesniedz ne tuvu tik daudz uzturvielu, cik dabīgi produkti, tāpēc bez tiem savā uzturā varat dzīvot droši.

 

Mans ieteikums būtu ņemt vērā iepriekš minētos principus un ieviest tos savā ikdienas uztura izvēlē. Ja vien jums nav glutēna vai laktozes nepanesība, cukura vielmaiņas traucējumi, celiakija vai kādas citas veselības problēmas, graudaugi, pākšaugi un piena produkti veselībai kaitējumu nenodarīs. Ir jāiet līdzi laikam.  Un šeit es nedomāju krist galējībās ar pāreju uz fast food, bet gan izmantot globalizācijas, zinātnes un tehnoloģiju attīstību savā labā, vienlaicīgi saprotot, kas jums der vislak.

 

 

Autors: Ance Anna Šternberga

Pārmaiņas dzīvesveidā prasa milzu pūles, enerģiju un piespiešanos, taču vairāk par visu es zinu, ka tas ir tā vērts.

3 komentāri:

  • Bet kas īsti ir paleo diēta?

  • Raksts par to, kas ir Paleo diēta- http://www.topivesels.lv/lv/veselibai/dietas-uztura-programmas/paleo-dieta/paleolita-jeb-akmens-laikmeta-dieta/111/

  • Bet kā var zināt,ka akmens laikmets ir bijis,jo diemžēl viena daļa domā,ka Dievs radījis cilvēku.


Pievienot komentāru


Lūdzu autorizējieties, lai varētu pievienot komentāru:

DR FB